Merkessentie

In een merkessentie gaat het om de toegevoegde waarde die je als merk levert. Het is een hele duidelijke en scherpe verwoording van de samenvatting van wat je merk doet en hoe je dat doet. Waar staat je merk voor? Of waar staat je merk juist niet voor. Welke behoefte van potentiële klanten vervult je merk? Als je duidelijk jouw merkessentie kan vertellen, dan zullen klanten dit ook kunnen vertellen als ze over jouw merk praten. Op deze pagina lees je alles over hoe je tot een krachtige merkessentie komt.

Lijn van Opgevallen

Wat is een merkessentie?

De definitie van essentie is: ‘datgene waar het om gaat, het belangrijkste’. Een merkessentie gaat dus over het belangrijkste van je merk.

Een merkessentie is een onderdeel van je merkidentiteit. Het is een samenvatting van het bestaansrecht van je merk. Dit komt voort uit je merkwaarden en vanuit je positionering.

Zie de essentie als de samenvatting van je kernwaarden.

Waarom wil je een merkessentie hebben?

Een merkessentie zorgt voor de herkenbaarheid van je merk. Het geeft je een duidelijke focus en maakt je onderscheidend ten opzichte van je concurrent. Je kan alles wat je doet toetsen aan jouw merkessentie. Hierdoor zie je het overal in terug. Voldoet het aan je merkessentie? Dan is het passend bij jouw merk.

Het is dus een handig middel zie zorgt dat je het juiste gevoel overbrengt op potentiële klanten, op je bestaande klanten, je partners en je medewerkers. Je essentie is hetgeen die een grote rol speelt in je externe en interne communicatie.

Doordat een merkessentie de samenvatting is van je merk en veel bondiger uitgewerkt is dan de uitwerking van je kernwaarden is het ook makkelijker om er mee te werken. Het is veel omslachtiger om je kernwaarden aan alles wat je doet te toetsen dan je merkessentie. De merkessentie maakt je merkidentiteit bruikbaar. Voor ons is een merkessentie dan ook een houvast die wij altijd inzetten om iets eigen te maken.  

De positieve impact van een sterke merkessentie

Ik vind loyaliteit belangrijk voor merken. Klanten en medewerkers die bij je blijven, klanten die meer afnemen en vaker terugkomen. En zeer tevreden klanten zullen je aanbevelen bij anderen (mond tot mondreclame).

Door te werken vanuit een sterke essentie zorg je voor richting. Een voorbeeld is de essentie ‘alledaagse betaalbaar’ van de Albert Heijn. Ze hebben alledaagse producten in huis zoals WC-papier, luiers, tandpasta, brood etc. En vinden het belangrijk dat deze producten betaalbaar zijn zodat iedereen kan winkelen bij de Albert Heijn. Maar ze hebben ook luxere producten, waarmee ze een andere doelgroep willen bedienen.

Of ‘gewoon verwonderen’ van Coolblue. Coolblue wil zijn klant verrassen, maar het moet in gewone dingen zitten. In hun arbeidsovereenkomst (wat ieder bedrijf met medewerkers heeft) laten zij hun medewerkers verrassen. Maar ook in de productpagina’s of de verzenddoos.

De essentie van het merk begrijpen

Maar hoe kom je tot een merkessentie? In de basis omschrijft de merkessentie wat jouw organisatie drijft, waarin je relevant bent voor jouw klant en waarmee jullie het verschil willen maken. Energieke merken zullen een hele andere betekenis en essentie hebben als nuchtere merken.

Het geeft alles weer wat jij als merk wilt betekenen in een krachtige zin. En om het nog ingewikkelder te maken: je wilt dat het ook tijdsloos is. Dat het iets zegt over waar je merk nu staat, maar ook waar het over 10 jaar staat.

Natuurlijk kom je niet zomaar op een scherpe essentie. Bij Opgevallen helpen wij bedrijven met het ontdekken van hun merkwaarden en merkessentie. Hiervoor hebben wij verschillende strategische sessies ontwikkeld om tot de kern te komen van jouw bedrijf. Hierin ontdekken wij hoe je merk wordt ervaren en hoe je wilt dat het ervaren wordt.

Aanpak om een krachtige merkessentie te ontwikkelen

Wil jij een krachtige merkessentie laten ontwikkelen die een positieve impact heeft? Wij organiseren strategische sessies die zorgen voor pittige interne discussies zodat wij je merkverhaal scherp krijgen.

Een merkessentie ontwikkelen is altijd maatwerk. Wij maken gebruik van verschillende bouwstenen. De invulling hiervan is per organisatie anders.
 

Om tot een goede verwoorden van je merkessentie te komen starten wij met het verzamelen van de bestaande informatie. Welke strategische documenten zijn er voor jouw organisatie ontwikkeld? Hebben jullie een uitgewerkte visie en missie? Zijn er kernwaarden uitgewerkt? Wat is de positionering? Is er een duidelijke doelgroepomschrijving?
 

Het bepalen van de merkessentie is een samenvatting van de identiteit van je organisatie. Maar om tot de bewoording van de identiteit te komen wordt er vanuit verschillende kanten gekeken.

Een identiteit is niet alleen intern georiënteerd en heeft dus ook een externe focus. Jouw klanten en stakeholders (die met je merk te maken krijgen) zullen te maken krijgen met jouw identiteit. Hoe zien zou jij merk? En nog belangrijker: wat is hun bepaalde behoefte? Hier wil je met de essentie op inspelen.

Naast jouw eigen beeld is het beeld van jouw klanten die een grote rol speelt in jouw essentie. Maar het is geen democratisch proces. De rol van het management is om er uiteindelijk een klap op te geven.

Jouw bedrijf met een opvallende klantbeleving

 

Landingspagina's laten maken door Opgevallen

Ons werk bestaat uit het ontwikkelen van een onvergetelijke klantbeleving. Dit start bij het helder hebben van de gewenste klantbeleving: oftewel de positionering en de merkidentiteit. Als deze ontwikkeld is ontwerpen wij de gewenste klantreis en brengen wij duidelijk in kaart welke actiepunten verricht moeten worden om tot een memorabel klantbeleving te komen. Zodat je merk ook ervaren wordt zoals je dat wilt. In al je contactmomenten en dus in al je communicatie.

Het resultaat

Opgevallen helpt MKB-bedrijven met een opvallende klantbeleving. Met als gevolg dat klanten langer blijven, meer afnemen en ambassadeur worden.

Een sterke merkessentie laten ontwikkelen?

Zet ook een sterke en opvallende merkidentiteit neer in de huidige tijdsgeest. Voor nieuwsgierige merken die willen werken aan een unieke identiteit en merkessentie. Neem contact op.

Dit kun je aan ons toe vertrouwen

Lijn van Opgevallen