Alles over merkwaarden

Merkwaarden, wat zijn dat?

Op elke plek waar een groep mensen vaker in dezelfde setting bij elkaar komt ontstaan er normen en waarden. Dit kan je ook wel zien als een bepaalde cultuur. Dit heb je binnen een (sport)vereniging en ook zeker binnen jouw bedrijf. De groep mensen creëert een gezamenlijke manier van praten en groeten. Er ontstaan vaste plekken waar mensen zitten. Er ontstaat gezamenlijke humor. Of regels zonder dat iemand die echt opgeschreven heeft etc. Op geven moment ga je uitspraken krijgen als ‘Dat is echt iemand van Opgevallen’ of ‘Dat is typisch Opgevallen’. En daarmee wordt dan verwacht dat iedereen die dat te horen krijgt maar moet weten wat dat precies betekent.

Merkwaarden zijn de waarden die de identiteit van jouw bedrijf omschrijven. In branches waar weinig verschil zit tussen het aangeboden product of dienst, maken deze bedrijven het verschil op de manier waarop zij het product aanbieden. Douwe Egberts en Nespresso verkopen beide koffie, maar verschillen heel erg van in elkaar in gevoel en uitstraling. Die uitstraling en gevoel, dat is zichtbaar in merkwaarden.

Zie je het verschil in beide reclames? Douwe Egberts zit heel erg op het huiselijke gevoel. Waar Nespresso veel meer op luxe, aandacht, kwaliteitsgevoel wil zitten.

Waarom je de merkwaarden van jouw bedrijf helder wilt hebben

Bij Opgevallen geloven wij dat jij je merkwaarden helder voor ogen wilt hebben. Want als je dit helder hebt kan je op je merkwaarden sturen en kan je iets typisch voor jouw bedrijf maken. Door merkwaarden te hebben geef je richting. In letterlijk alles wat je doet. Het helpt je om te kijken of die kandidaat tijdens het sollicitatiegesprek passend is binnen je bedrijf. En het zegt ineens heel veel over die nieuwe reclamecampagne die je wilt gaan opstarten, of dat nieuwe pand die je misschien wilt kopen of huren, de nieuwe dienst die je wilt gaan aanbieden etc. Doordat je de merkwaarden van jouw bedrijf gaat omschrijven ben je in staat om heel veel juiste beslissingen te nemen en te toetsen of het eigenlijk wel goed bij jouw bedrijf past of niet. Je kan dan iets ‘typisch Opgevallen’ maken. Of je besluit iets niet te doen omdat dit totaal niet bij jouw merkwaarden past.

De behoefte naar merkwaarden

Op geven moment kom je als organisatie op een punt dat je helder wilt hebben wat jouw merkwaarden zijn. Als je als organisatie groeit en je wilt niet je identiteit verliezen. Maar wat is dan die identiteit? Of wanneer je externe partijen gaat samenwerken. Hoe moeten zij weten wat nou typisch bij jou als bedrijf past en wat niet? Merkwaarden zijn nuttig om te hebben wanneer jouw bedrijf actief is in een concurrerende branche. Want waar maak jij het verschil mee? Precies, op de manier hoe je het doet. En dat vat je samen met merkwaarden. Merkwaarden zijn zeker niet alleen van toepassing bij grote organisaties. Zodra een organisatie te maken krijgt met personeel en taken gaat delegeren, is het goed om vanuit je merkwaarden te handelen.

VOORBEELDEN VAN MERKWAARDEN

Veel organisaties hebben merkwaarden. Soms worden ze kernwaarden genoemd of klantwaarden of cultuurwaarden. Bij Opgevallen is een van onze merkwaarden ‘Gewoon anders’. Hiermee bedoelen wij, dat wij dingen op een gewone manier aanpakken en simpel houden. Maar dat doen wij wel anders dan de rest. Je zult zien dat wij als communicatiebureau bijvoorbeeld bijna geen termen gebruiken en alles zo simpel mogelijk uitleggen. Dat is al behoorlijk anders binnen onze branche. Zo maken wij ook geen onderscheid tussen (merk)waarden, kernwaarden, klantwaarden of cultuurwaarden. Dit maakt het in onze ogen alleen maar ingewikkelder. En bovendien wil je dat de merkwaarden ook gaan leven in je organisatie. Dus maak het niet onnodig groot. Een aantal voorbeelden van kernwaarden van bedrijven zijn:

  • Lef, dichtbij & samen (de Friesland)
  • Friese mentaliteit, betrokkenheid, lef tonen, talent ontwikkelen, ambitie (SC Heerenveen)
  • Gezellig, betrouwbaar en duurzaam (Douwe Egberts)
Merkwaarden ontdekken met een spel

Goede merkwaarden

Het is belangrijk dat de merkwaarden realistisch zijn. Natuurlijk kan het zo zijn dat je een ambitieuze merkwaarde opstelt om jezelf als bedrijf je hierin te ontwikkelen, maar op het moment dat alle merkwaarden ambitieus zijn, zal de buitenwereld jou niet typeren om deze merkwaarden. En dan ga je het ingewikkeld voor jezelf maken. Want om dat op te lossen zal je extern gebruik moeten maken van merkwaarden en intern van kernwaarden. Houdt het lekker simpel en zorg dat je realistisch bent in het bepalen van je merkwaarden.

Het is belangrijk dat je meerdere groepen betrekt bij het proces van het vinden van jouw (merk)waarden. Betrek hierbij de directie en het management in de organisatie, het personeel en je klanten en of partners. Wij vinden dat dit niet een democratisch proces hoeft te zijn. Soms moeten er keuzes gemaakt worden waar niet iedereen zich in kan vinden. Daarnaast vinden wij dat je een selectie van maximaal vier eigenschappen en kernwaarden moet kiezen. Er zijn organisaties die er vijf tot 10 hebben, maar dat vinden wij niet praktisch genoeg.

Neem ook gerust de tijd voor dit proces. Wees je ervan bewust dat dit een strategische keuze is die voor de komende jaren vast gaat staan. Het betekent veel.

Wat zijn jouw merkwaarden?

Wil jij graag ontdekken wat jouw merkwaarden zijn? En ben je benieuwd hoe je jouw kernwaarden kan ontdekken? Wij helpen je hier graag bij. Bij Opgevallen hebben wij een methode ontwikkeld om jouw kernwaarden inzichtelijk te krijgen. Door een externe partij als ons in te schakelen zorg je dat je niet met oogkleppen op naar je eigen organisatie kijkt. Wij houden jou een spiegel voor. Wij durven te confronteren en ook zeker te inspireren.

Mijn merkwaarden heb ik, en nu?

Je hebt je kernwaarden laten opstellen. En nu? Nu is het tijd om deze termen te vertalen naar concrete acties. Wij vinden het erg belangrijk dat je merkwaarden tot leven komen. Daarom starten wij altijd in het uitwerken van deze waarden. Want als je zegt dat je ‘Betrokken’ bent. Wat wil dat dan zeggen? Na het uitwerken van deze waarden komt er een concreet plan wat je kan doen om deze kernwaarden te laten leven in je bedrijf en hoe deze toegepast kunnen worden in je communicatie. Hieronder zie je een voorbeeld van Gulpener, die van de kernwaarden een goede merkvideo heeft gemaakt.

Jouw merkwaarden ontdekken?

Wij hebben een bijzondere en unieke werkwijze om bedrijven te helpen met het vinden van hun merkwaarden. Neem contact met ons op!

Over ons

Opgevallen is de subcultuur in de communicatiewereld. Plezier is onze lange termijnstrategie. Wij geloven in jong talent dat het lef en de daadkracht heeft om te doen wat niemand ooit nog heeft gedaan. Vanuit deze overtuiging denken we graag buiten de gebaande paden. Wij zijn niet bang voor het onbekende en leggen nieuwe paden aan als ze…

►LEES MEER