ONZE DIENSTEN

MERKIDENTITEIT

Een merkidentiteit is de basis voor een sterk merk. En ook de basis in onze werkwijze. Als je jouw klant een 9+ ervaring geeft, wil je niet alleen dat het moment bijblijft maar ook bij welk bedrijf ze dit ervaren hebben. Een merkidentiteit is het fundament voor alles dat jouw merk doet. Het zorgt ervoor dat mensen zich kunnen identificeren en verbinden met jouw merk. En dat jouw klanten en medewerkers overal dezelfde ervaring krijgen. Of ze nu met jou contact hebben of met iemand anders van jouw bedrijf. Een sterke merkidentiteit zorgt er dus voor dat mensen een optimale merkbeleving kunnen krijgen.

Een goede merkidentiteit zorgt voor houvast. Het omvat je merkessentie, merkwaarden en de gewenste merkbeleving. Eigenlijk kun je het wel zien als de persoonlijkheid van het bedrijf. Een merkidentiteit helpt je bepalen of die ene sollicitant, dat nieuwe pand, de nieuwe campagne, een nieuwe product/dienst, een interne mail, etc. wel of niet past bij de cultuur van jouw bedrijf én in welke vorm. Door een merkidentiteit te ontwikkelen ga je ook zwakke plekken ontdekken die nog niet in lijn zijn met jouw gewenste identiteit. Met andere woorden: met een goede merkidentiteit kan je wel tienduizenden (kleine) beslissingen nemen.

Lijn van Opgevallen

INHOUD VAN EEN MERKIDENTITEIT

We onderzoeken jouw merkwaarden en merkessentie. Merkwaarden (of kernwaarden) laten zien welke waarden het allerbelangrijkste zijn voor jouw merk. Ze geven je merk karakter. Vergelijk het met menselijke eigenschappen. Het zijn de waarden waar mensen zich in kunnen herkennen en waarmee ze zich willen verbinden. Ze zorgen voor verbinding, authenticiteit en onderscheidend vermogen.

De merkessentie vertelt de kern van je merk. Het is de rode draad die in elk onderdeel van je merk voelbaar en zichtbaar is. De merkessentie is wat jouw merk typeert en kenmerkt, en zorgt voor herkenbaarheid van je merk. Het maakt het makkelijker om een eenduidig verhaal te vertellen, en impact en verbinding te kunnen maken.

► MERKWAARDEN

Pijl naar volgende dienst

Voorbeeld van een merkidentiteit van Opgevallen

Sessie van Opgevallen om tot een merkidentiteit te komen

HET PROCES

Vooraf bepalen wij samen wie wij bij het proces gaan betrekken: welke medewerkers, klanten en partners gaan wij spreken. Het doel en de grootte van het bedrijf bepaalt wie en hoeveel personen wij gaan spreken. Wij organiseren één of meerdere sessies waar wij met verschillende methodieken werken om jullie identiteit inzichtelijk te maken. Alle verkregen informatie vertalen wij richting merkwaarden. Wij maken een visuele vertaling van de identiteit naar beeld door middel van foto’s. Het product wat wij opleveren is een merkboek waar je identiteit in staan uitgeschreven. Een document wat voor jou relevant is voor de komende tien jaar.

 
 
 

Pijl naar volgende dienst

KOSTEN VAN EEN MERKIDENTITEIT

Het opstellen van een merkidentiteit is maatwerk. De grootte van het bedrijf en het vraagstuk bepalen het aantal sessies wat wij nodig hebben om tot het resultaat te komen. Om je een gevoel te geven wat de kosten kunnen zijn hebben wij twee uiteenlopende voorbeeld scenario’s uitgewerkt:

PROJECT 1
Jullie organisatie bestaat uit 15 medewerkers. Je wilt een merkidentiteit ontwikkelen om richting te krijgen in communicatiemiddelen die ontwikkelt moeten worden zoals een nieuwe website. Wij organiseren een sessie met een selectie van 5 medewerkers.

Looptijd: vanaf 40 uur
Kosten: vanaf € 3000

PROJECT 2
Jullie organisatie bestaat uit 120 medewerkers. De aanleiding voor het ontwikkelen van een merkidentiteit is dat jullie willen dat alle medewerkers uit dezelfde waarden gaan handelen. Wij organiseren een sessie met het MT en directie, vier sessies met in totaal 20 medewerkers en interviewen 5 klanten.

Looptijd: vanaf 80 uur
Kosten: vanaf € 6250

MERKIDENTITEIT LATEN ONTWIKKELEN

Neem contact met ons op zodat wij vrijblijvend een advies kunnen geven over jullie merkidentiteit.