ONZE DIENSTEN

KLANTINZICHTEN

Heb je ambities om klantgerichter te werken of te ondernemen? Dan moet je beginnen bij klantinzichten. Wij geloven dat klantinzichten het fundament vormen voor een goede strategie. Niet voor niets zijn klantinzichten altijd het vertrekpunt voor onze diensten.

Een onderneming die werkt op basis van klantinzichten gaat groeien door extreem goed te luisteren naar zijn klanten en tijdig daarop in te spelen. Je moet je steeds weer afvragen: hoe denkt, leeft, eet en werkt mijn klant? Op deze manier zet je de klant centraal in je bedrijfsvoering.

Lijn van Opgevallen

Klantinzichten opdoen

HOE KRIJG JE KLANTINZICHTEN

Om klantinzichten op te doen, moet je goed kunnen luisteren. Dit kun je op elk moment doen dat je contact hebt met je klant. Maar je herkent het vast wel: je bent meer bezig met het werk voor je klant, dan dat je bezig bent met het op doen van klantinzichten. Daarom is het soms goed om een moment te creëren waar je goed naar je klant kan luisteren. Wij doen dit bijvoorbeeld door middel van enquêtes, diepte-interviews, klantarena of een klantsafari.

Tijdens zo’n moment ondervragen wij de klant en luisteren én kijken wij goed. Naast wat de klant zegt, is het ook belangrijk om te kijken naar de non verbale communicatie. We willen namelijk achterhalen wat hij denkt en vindt, maar ook waarom hij doet wat hij doet. Door in gesprek te gaan met de klant kom je achter: drijfveren, behoeftes, waarden, wensen, ergernissen, verwachtingen en gedrag.

Pijl naar wat je met klantinzichten kan

WAT KUN JE MET DEZE INZICHTEN?

Klantinzichten gebruik je als strategie om klantgerichter te werken of je klantbeleving te verbeteren. Deze inzichten vormen een uitgangspunt voor je klantreis en voor je communicatie- en marketingstrategie.

Voorbeeld: Een arbodienst levert verzuimbegeleiding, maar ook diensten die gericht zijn op het voorkomen van verzuim (preventie). Nu bleek dat eigenlijk alle klanten alleen gebruik maken van de verzuimbegeleiding, maar verder geen aanvullende diensten afnemen. Door verschillende diepte-interviews met klanten kwamen we erachter dat ze deze diensten bij anderen hebben ondergebracht. Ze waren niet op de hoogte dat dit ook bij deze arbodienst kon en werden hier ook niet op geattendeerd. De klanten kwamen specifiek voor de verzuimbegeleiding bij deze arbodienst. Door dit inzicht werden processen anders ingericht en andere communicatie opgezet.

Pijl naar informatie over klantbeleving

Klantinzichten verwerken in klantreis

Klantinzichten verwerkt in de klantreis

IS KLANTBELEVING ZO BELANGRIJK?

Klantbeleving is het gevoel dat de klant over jou als bedrijf krijgt, op basis van alle interacties die hij met jou heeft gehad. Het is belangrijk dat dit een goed gevoel is. Bij een positief gevoel zal de klant namelijk meer bij jou afnemen, langer klant blijven en zorgen voor andere klanten (ambassadeur). Het is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend dat een klant bij jou blijft. Je moet voor zijn loyaliteit blijven werken. Je moet hem blijven prikkelen en verrassen. Het vasthouden van klanten is veel effectiever dan continue tijd spenderen aan acquisitie, maar het is ook veel leuker om voor enthousiaste klanten te werken. De medewerkerstevredenheid zal dus ook verhogen.

Ben je overtuigd? Neem contact met ons op om klantinzichten op te doen om jouw klantbeleving te verbeteren.

Pijl naar concreet resultaat van klantinzichten

HET RESULTAAT

Klantinzichten zijn altijd de basis van onze creatieve concepten. Op basis van deze inzichten hebben wij deze verbeteringen ontwikkeld.

BEHOEFTE AAN KLANTINZICHTEN?

Neem contact met ons op zodat wij vrijblijvend een advies kunnen geven.