ONZE DIENSTEN

KLANTSAFARI

Jouw klanten in het wild spotten? Ga dan met ons mee op klantsafari! In deze manier van kwalitatief onderzoek doen observeer je jouw doelgroep en krijg je inzicht in de belevingswereld van de klant.

Het is belangrijk dat je het gedrag van de klant in zijn dagelijkse habitat bestudeert, zodat je daar belangrijke inzichten op kan doen voor je eigen bedrijf. Een klantsafari is een ideale manier om jouw bedrijf beter aan te laten sluiten bij jouw ideale klant of om een nieuwe doelgroep aan te spreken.

Lijn van Opgevallen

Een klantsafari heeft veel voordelen

WAAROM EEN KLANTSAFARI?

De meest belangrijke reden om een klantsafari in te zetten is het op doen van échte inzichten over het gedrag van je klant. Je krijgt het daadwerkelijke gedrag te zien in plaats van een gewenst gedrag (antwoorden) die ze eventueel kunnen geven in een enquête of interview. Je doet dus echte inzichten op, je ziet en ervaart waargebeurde verhalen. Een klantsafari helpt ook bij:

AANNAMES VALIDEREN VANUIT EEN KLANTREIS
Het is belangrijk om de aannames te checken die we gedaan hebben bij het in kaart brengen van de klantreis.

INTRINSIEKE VERANDERING BIJ JE MEDEWERKERS
Medewerkers weten en voelen vaak wel dat het nodig is om te veranderen, maar ze komen niet in beweging. Door middel van een klantsafari kun je die beweging wel creëren door ze het met hun eigen ogen te laten ervaren. Zo zorg je voor draagvlak en een doel waar iedereen enthousiast van wordt.

Pijl naar het proces van klantreizen ontwerpen

VOORBEELD: HOE ZET JE EEN KLANTSAFARI IN?

Het ‘on-the-go’ consumeren zie je steeds meer: even een broodje eten op het station, koffie drinken onderweg en de kleinere supermarkten in de stad worden steeds populairder. Verschillende belanghebbenden vanuit de branche ‘bakkers’ gingen eens observeren wat deze ‘on-the-go’ consumptie inhield.

In groepjes gaan de bakkers op pad. Ze gaan de doelgroep observeren op het station, en in de stad bij verschillende bakkers met lunchroom die inspelen op de ‘to-go’ producten en ze doorlopen een klantreis door een ‘to-go’ product te kopen. Vervolgens gaan ze in gesprek met studenten van een ROC om te vragen naar hun eetgewoontes. Ze sluiten af met een smaaktest in de bibliotheek: kan een ‘to-go’ product tippen aan een broodje van hun eigen bakkerij en wat vinden de studenten in de bibliotheek? Aan het einde van de dag gaan ze samen nog in gesprek over wat ze vandaag hebben gezien en ervaren. De bakkers hebben veel inzichten en inspiratie op gedaan om mee aan de slag te gaan.

Pijl naar voorbeelden van een positionering

Voorbeeld van een klantsafari van Bakkers

Een klantsafari organiseren

ONDERDELEN VAN EEN KLANTSAFARI

Het organiseren van een klantsafari is maatwerk en sterk afhankelijk van het vraagstuk. In het voorbeeld zag je bijvoorbeeld ook een smaaktest, dit zal niet voor iedereen van toepassing zijn. Een klantsafari kent wel een standaard werkwijze, dit bestaat uit de volgende onderdelen:

– Voorbereiden
– Observeren
– Klantreis doorlopen
– Interviewen
– Informatie vastleggen
– Beslissen en brainstormen

 
 

Pijl naar het proces van klantreizen ontwerpen

HET RESULTAAT

Met alle opgedane informatie kun je vervolgens je dienstverlening gaan verbeteren en optimaliseer je de klantreis.

WIL JIJ EEN KLANTSAFARI LATEN ORGANISEREN?

Denk je dat een klantsafari past bij jouw vraag en bij jouw bedrijf? Neem contact met ons op zodat wij vrijblijvend een advies kunnen geven.