Onze diensten
Diepte-interviews
Zeg je kwalitatief onderzoek? Dan zeg je diepte-interview. Het diepte-interview is één van onze kwalitatieve onderzoeksmethodes waarbij we op zoek gaan naar de ervaring van de klant. We zetten een klantinterview in om jouw klantreis te valideren, de klantemoties te achterhalen en klantinzichten op te doen.
Andere vormen van kwalitatief onderzoek die wij ook uitvoeren, zijn: klantarena en klantsafari. Naast kwalitatief onderzoek heb je ook kwantitatief onderzoek. Dit richt zich op numerieke data en statistieken waarvoor je een grote groep respondenten nodig hebt. Een veelgebruikte methode hiervoor is het afnemen van enquêtes.
Klantinzichten uit diepte-interviews
Als customer experience bureau geloven wij dat klantinzichten het fundament moet zijn voor je strategie. Vanuit de opgedane klantinzichten kun je verder werken aan het juist doorvoeren van je positionering, een optimale klantbeleving en klanttevredenheid. Om deze inzichten op te doen, gaan wij in gesprek met jouw klanten. Door middel van een diepte-interview achterhalen we de gehele klantervaring. Diepte-interviews zetten wij vaak in bij het ontwikkelen van klantreizen.
Maar een klantinterview kent meer voordelen. We zetten een diepte-interview ook in om te achterhalen hoe jouw klanten en/of medewerkers jou als bedrijf zien. Klopt jouw gewenste identiteit ook met de huidige identiteit? Deze vorm van kwalitatief onderzoek gebruiken we bij het ontwikkelen en toetsen van een merkidentiteit.
Onze aanpak bij diepte-interviews
We nodigen jouw klant uit voor een klantinterview. Dit kan op locatie, bij ons op kantoor of online plaats vinden. We gaan dan met elkaar in gesprek over het vooraf afgesproken onderwerp, dat vaak de klantervaring is tijdens de dienst die jullie geleverd hebben. Stap voor stap doorlopen we fases van de klantreis (ook wel customer journey genoemd) en vragen we naar de emotie en ervaring. Meestal duurt een diepte-interview een uur.
Het afnemen van een klantinterview is een onderdeel van onze werkwijze in het thema ‘onderzoek en ontwerp’. Wil je hier meer over weten? Neem dan een kijkje op onze werkwijze pagina.
Een alternatief: een focusgroep
Een nadeel aan een klantinterview is dat men niet met elkaar kan discussiëren over een onderwerp. Soms is het daarom beter om een groep respondenten bij elkaar te zetten in een focusgroep. Een focusgroep is een groepsinterview waarbij de interviewer de discussie faciliteert en data verzamelt. In deze manier van interviewen is vooral de discussie tussen de respondenten erg interessant. Een focusgroep organiseren is vergeleken met het afnemen van meerdere interviews minder intensief.
Het resultaat
De diepte-interviews bij klanten zorgen voor klantinzichten. En op basis van deze inzichten hebben wij deze verbeteringen ontwikkeld.
Voor- en nadelen
Diepte-interviews
In een 1-op-1 gesprek krijg je meer spontane, eerlijke antwoorden;
In een interview wordt er goed doorgevraagd over de mening van de respondent;
Een interview afnemen is niet plaatsgebonden en kan zelfs online plaats vinden;
Het onderzoek is vanwege het beperkte aantal respondenten niet representatief voor de gehele groep.
Het opzetten van interview, het uitvoeren en analyseren kost veel tijd. Het is een intensief traject.
Focusgroepen
Een focusgroep is efficiënte manier van kwalitatieve data verzamelen, je krijgt veel informatie van verschillende respondenten in dezelfde tijd.
Door groepsdynamiek komt vanzelf de nadruk op de belangrijkste onderwerpen te liggen.
De respondenten vinden een focusgroep vaak minder ongemakkelijk om aan deel te nemen.
Het aantal vragen dat beantwoord kan worden is beperkt.
Het leiden van een groepsdiscussie is intensief en heeft behoorlijk wat expertise nodig. Het is belangrijk dat je een goede gespreksleider hebt.
Onze klanten beoordelen ons met een 9,6
Ontvang een vrijblijvende offerte
Diepte-interviews laten afnemen?
Neem contact met ons op zodat wij vrijblijvend een advies kunnen geven.
TELEFOONNUMMER
Bel ons op telefoonnummer:
WHATSAPP
Stuur een WhatsAppje naar:
E-MAIL
Stuur een e-mail naar: