ONZE DIENSTEN

POSITIONERING

Een unieke positionering is de basis van het succes van een bedrijf. En ook de basis in onze werkwijze. Starten met de ontwikkeling van een 9+ klantbeleving is weggegooid geld als je positionering nog niet goed staat. Je wilt dat de herinnering van de klant bijblijft. Maar je wilt dat de klant jouw bedrijf aan deze herinnering koppelt. Een positionering in combinatie met een merkidentiteit zorgen hiervoor. Een sterke positionering onderscheid je bedrijf van die van je concurrenten, geeft richting voor jou en je medewerkers en helpt bij het maken van toekomstige beslissingen.

Ook zorgt het ervoor dat het duidelijk is voor wie je er bent en voor wie niet. Dit trekt klanten en medewerkers aan die bij je passen. Om tot een goede positionering te komen geef je antwoord op drie vragen: Wat doe je? Voor wie doe je dat? En wat maakt je hierin uniek? Dit lijkt heel makkelijk, maar een goed antwoord op deze vragen blijkt in de praktijk toch lastig. Een goede positionering moet passen bij je bedrijf en bij de behoefte van je klant. Uniek is niet hetzelfde als relevant. Heb je een goede positionering? Dan zorgt dit voor herkenbaarheid van je bedrijf.

Lijn van Opgevallen

Positionering sessie met Opgevallen

EEN GOEDE POSITIONERING

Een unieke positionering moet voelbaar zijn. Anders is het alleen een marketingpraatje. Daar prik je snel genoeg doorheen. Een goede positionering moet aansluiten bij de wensen van je klanten en is onderscheidend van je concurrent. Wij zullen onderzoek doen naar klantbehoeftes en naar je concurrenten. Wat maakt jouw bedrijf anders dan anderen? Als we de behoeftes, de concurrenten en jouw bedrijf hebben geanalyseerd gaan we verschillende positioneringsrichtingen onderzoeken. Past het bij jullie bedrijf? Is het haalbaar? Is het voldoende onderscheidend? Het kiezen van een positionering zorgt voor kiespijn. Je kiest namelijk ook voor wie je er niet bent. Het kiezen zal voor consequenties zorgen. Wij nemen je mee in de consequenties van je positionering.

Pijl naar het proces van een positionering

HET PROCES

Wij hebben een unieke werkwijze ontwikkeld om een unieke merkbeleving te creëren. Wij starten met het concreet maken van het vraagstuk en de doelstellingen. Wij lezen bestaande strategische rapporten, marktanalyses en overige interne rapportages door. Vervolgens organiseren wij één of meerdere sessies en ter voorbereiding krijgen alle deelnemers een vragenlijst toegestuurd met vragen waar je normaal gesproken niet of nooit bij stil staat. Tijdens de sessie brengen wij de unieke plek in jouw branche in kaart, halen de kernwaarden naar boven door middel van verschillende methodieken en schetsen een duidelijk beeld van jouw doelgroep. Wij gaan met klanten in gesprek en verkennen hun behoeftes. Wij analyseren wat concurrenten doen en verkennen verschillende richtingen. Het product wat wij opleveren is een merkboek waar je positionering en identiteit in staan uitgeschreven. Een document wat voor jou relevant is voor de komende tien jaar.

Pijl naar voorbeelden van een positionering

Creatieve herpositionering sessie van Opgevallen

VOORBEELDEN

Wij helpen veel bedrijven met het maken van een unieke positionering of herpositionering. Het is de basis in onze werkwijze.

KOSTEN VAN EEN POSITIONERING

Wij ontwikkelen altijd een positionering in combinatie met een merkidentiteit. De ontwikkeling hiervan is maatwerk. Om je een gevoel te geven wat de kosten kunnen zijn hebben wij twee uiteenlopende voorbeeld scenario’s uitgewerkt:

PROJECT 1
Jullie organisatie bestaat uit 15 medewerkers. Je wilt groeien in klanten en hiervoor wil je een onderscheidende merkpositionering. Wij organiseren een sessie met een selectie van 5 medewerkers en ontwikkelen een positionering en merkidentiteit.

Looptijd: vanaf 40 uur
Kosten: vanaf € 3000

PROJECT 2
De aanleiding voor het ontwikkelen van een herpositionering en merkidentiteit is dat jullie in de afgelopen jaren erg gegroeid zijn en er intern behoefte is aan een duidelijke stip op de horizon. Wij organiseren een sessie met het MT en directie, vier sessies met in totaal 20 medewerkers en interviewen 5 klanten.

Looptijd: vanaf 80 uur
Kosten: vanaf € 6250

(HER)POSITIONERING ONTWIKKELEN

Neem contact met ons op zodat wij vrijblijvend een advies kunnen geven.