FRYSKE GRILLMASTER

OPDRACHTGEVER
Deco Keuken, Heerenveen

AANLEIDING
Deco Keuken is een keukenzaak in Heerenveen. Zij maken voornamelijk keukens op maat en naar wens van de klant. Sinds kort zijn ze een officieel verkooppunt van de populaire barbecues ‘Kamado Joe’. En niet zomaar één, maar de enige in Friesland. Dit heugelijke nieuws moest natuurlijk wel een beetje aandacht krijgen. Een klein beetje aandacht vonden wij niet genoeg, wij hadden hele andere wilde plannen.

DOELGROEP
Barbecueliefhebbers uit Friesland

DOELSTELLING
Naamsbekendheid genereren voor Deco Keuken en het feit dat zij het enige verkooppunt in Friesland zijn van de Kamado Joe.

CONCEPT

Op het Gemeenteplein in Heerenveen organiseerden we een evenement met wedstrijdelement voor Friese barbecueliefhebbers. Hierin waren we op zoek naar dé Fryske Grillmaster! Om dit concept sterk te maken begonnen we met een eigen branding van het evenement: een eigen Facebook- en Instagrampagina en een website. Drie dingen waren belangrijk om te communiceren: de wedstrijd waar je jezelf voor aan kan melden, dat het een initiatief van Deco Keuken was en dat het allemaal om de Kamado Joe draait. We maakten video’s met Germ Holtrop, eigenaar van Deco Keuken, achter een Kamado Joe in de hoofdrol om bekendheid te geven aan de wedstrijd. Een echte promovideo, maar ook de bloopervideo mocht niet ontbreken, want Germ vergeet zijn tekst wel eens.

Uiteindelijk kregen we zes serieuze aanmeldingen binnen. Er volgde een stemronde op Facebook en Instagram. Drie fanatieke mannen gingen er vol voor: zij deelden er flink op los. Met z’n drieën bereikten de mannen ruim 15.000 mensen. Het was niet meer dan logisch dat deze heren de finalisten van Fryske Grillmaster zouden worden. En voor ons ook nog een grote eer, want één van deze heren werd in 2015 winnaar van het programma ‘Grillmasters’ met Herman den Blijker en in 2017 werd hij Nederlands Kampioen. Huub Hamar de la Brethoniere, Ids-Pieter Weidenaar en Jan de Bruin werden de finalisten van Fryske Grillmaster 2018!

Door middel van een transmediale campagne zorgden we voor een steeds meer betrokken ‘community’. Toen bleek dat de geregelde foodtruck niet meer kon komen, zorgde één bericht op Facebook al snel voor tientallen andere opties door de betrokken volgers. Binnen no time hadden we weer een foodtruck. Wij regelden alles: van vergunningen tot de promotie en van persberichten tot de afvalcontainers. Germ liet ons gebruik maken van zijn netwerk, maar verder hebben wij hem ontlast in alle voorbereiding en organisatie. De dag naderde en de finalisten kregen tien kilo varkensvlees aan huis gebracht door Gerben Vermaning van Vermaning Horecaservice & Groothandel. De opdracht was vrij: geen thema, geen richtlijnen, maar doe er mee wat je kunt en wat je wil.

Zolang je de jury maar kan overtuigen dat jij de Fryske Grillmaster bent. Op 12 mei rond een uur of negen in de ochtend werden de Kamado Joe’s klaar gemaakt om te beginnen. De mannen hadden thuis al de enige voorbereiding gedaan en rond een uur of vier moest het klaar zijn om het te presenteren aan de (vak)jury. Het was een gezellige dag. Mensen liepen rond, proefden van de chef-kok van Kamado Joe, namen een drankje van La Fontaine of een broodje van de foodtruck Margy’s place. Hoeveel bezoekers er precies zijn geweest is moeilijk te achterhalen, want het liep de gehele dag gewoon door. Tijdens het flyeren op de dag zelf kregen we veel te horen dat ze het al voorbij hadden zien komen op social media en graag een kijkje op het Gemeenteplein wilden nemen.

HET EINDRESULTAAT

  1. Het begon allemaal met een oproep

2. Onze mailbox zat binnen no-time vol met allemaal aanmeldingen van barbecuers, die we vervolgens voorstelden op de Facebook-pagina.

3. Ondertussen maakten we de mensen vast warm voor het evenement, met een grappig filmpje. Ja, humor werkt altijd.

4. Het was al snel duidelijk welke deelnemers de meeste likes hadden en door mochten naar de ‘grande finale’.

4. Deelnemer Jan steekt de andere twee even mooi de gek aan door een video te plaatsen, waarin hij aan het oefenen is voor de grote dag.

5. Maar die laten zich niet snel gek maken.

6. Er kwam een community op gang, die alle deelnemers succes wenste en een hart onder de riem staken.

7. Uiteindelijk ging Ids-Pieter er vandoor met de winst!

8. We lieten de campagne nog maanden leven, door nog extra berichten te plaatsen over de kandidaten en het evenement. De berichten bouwden op naar een extra demonstratie over de Kamado Joe.

 

OOK EEN EVENEMENT?

Neem contact met ons op zodat jouw event straks ook nergens op lijkt.

Deel deze case:

HET PROJECTTEAM