EEN INTERNETBEDRIJF MET EEN SOEPRESTAURANT?

OPDRACHTGEVER
MediaSoep

AANLEIDING
MediaSoep is een internetbedrijf in Joure. Ruim een jaar geleden zijn ze met het bedrijf verhuisd, maar op de nieuwe locatie hebben zij nooit een officiële opening gehad. Met de veranderingen binnen het bedrijf, het uitrollen van een nieuwe huisstijl en het bepalen van een nieuwe merkidentiteit vond het mediabedrijf het tijd voor een heropening en hier hebben wij een 1 april grap aan gekoppeld. Want hoe kun je beter kleur geven aan je bedrijf dan met een 1 april grap?

DOELGROEP
1. Alle MKB bedrijven in Friesland
2. Alle inwoners van Joure en omstreken.

DOELSTELLING
Alle spotlights op MediaSoep binnen de doelgroepen met een flitsende aankondiging voor de heropening op de nieuwe locatie.

CONCEPT

We lieten Joure en omstreken geloven dat één van de eigenaren, Freek Jansen, een carrièreswitch zou maken en een soeprestaurant zou openen: Mate’ndsoup. Dit zou in het huidige pand van MediaSoep komen en moest natuurlijk zo geloofwaardig mogelijk overkomen. Daarom begonnen we met het afplakken van het kantoor. Dit gebeurde zo’n twee weken van tevoren zodat niemand meer naar binnen kon loeren. Intussen waren we druk bezig met de ontwikkeling van een huisstijl voor het restaurant. Daarna volgde een menukaart, maakten we een Facebook- en Instagrampagina aan en is er een website ontwikkeld. Omdat het voor menig man als donderslag bij heldere hemel kwam hebben we video’s opgenomen waarin Freek vertelt wat zijn plan is en waarom hij deze keuze heeft gemaakt. Toen het balletje begon te rollen, de likes op de Facebookpagina binnenstroomden en er in de omgeving flink over gesproken werd hebben we een persbericht de wereld ingestuurd.

Natuurlijk vanuit het mailadres van Mate’ndsoup en ondertekend door Freek himself. Dit werd door verschillende media opgepakt. Naast dat verschillende nieuwsplatformen het bericht oppakten werd Freek werd benaderd voor een radio-interview op Omrop Fryslân. Maar daar hield het niet op: reserveringen kwamen binnen en een paar dagen voordat het restaurant zou openen stond er iemand in uniform bij MediaSoep op de stoep. Hij kwam een beetje boos binnenstappen en vroeg wat de bedoeling was van het restaurant. Het verhaal ging namelijk nogal rond binnen de gemeente. Het pand had geen horecabestemming en er was ook geen vergunning voor afgegeven. Gelukkig wisten de heren de man te overtuigen van het feit dat het om een grap ging en taaide hij weer af.

Op de dag dat het restaurant haar deuren zou openen hebben we wederom een persbericht verstuurd en deze werd volop opgepakt door verschillende nieuwssites (klik op onderstaande bullets om ze te lezen).

Het doel was om naamsbekendheid binnen Joure te genereren. Mensen moeten weten dat zij daar zitten. In totaal hebben we via de online kanalen 45.000 mensen bereikt. En dan tellen we het bereik van de radio uitzendingen van Omrop Fryslan en de berichten in de kranten niet mee. Met de wetenschap dat Joure zo’n 14.500 inwoners telt hebben we ons doel ruimschoots behaald.

BEN JIJ DE BESTE 1 APRIL GRAP VAN 2019?

Neem contact met ons op zodat jouw 1 april grap ook nergens op lijkt.

Deel deze case:

HET PROJECTTEAM