Menu
Onze diensten

Merk­strategie

Merkstrategie laten maken door bureau Opgevallen - Van positionering tot merkidentiteit
4.9 / 38 beoordelingen

Waarom kiest jouw doelgroep voor jou? Welke plek claim je in hun hoofd en hart? Een merkstrategie is het fundament voor jouw organisatie. Het helpt je bepalen of die ene sollicitant, dat nieuwe pand, de nieuwe campagne, een nieuw product en die nieuwe website wel of niet passen bij de uitstraling van jouw bedrijf én in welke vorm.

Presentatie van een sterk merk op basis van een merkstrategie

Een sterk merk is het halve werk

Sterke merken vallen meer op en hebben een grote aantrekkingskracht op klanten en medewerkers. Wat ze gemeen hebben is dat ze een heldere merkstrategie hebben. Dit zorgt voor focus en geeft iedereen richting om te blijven werken aan je merkbelofte. Zie het als een vizier waarmee je alles wat je bedrijf doet kunt beoordelen of het bij jouw organisatie past. Het helpt je bepalen of die ene sollicitant, dat nieuwe pand, de nieuwe campagne, een nieuw product of dienst en die nieuwe website wel of niet passen bij de uitstraling van jouw bedrijf, en in welke vorm. Een sterke positionering, merkstrategie en duidelijke merkidentiteit zorgen voor een herkenbaar en onderscheidend merk in de markt.

Bovendien is een merkstrategie noodzakelijk om de neuzen van iedereen binnen je organisatie dezelfde kant op te krijgen. Je schrijft een duidelijk verhaal waar iedereen samen naartoe werkt.

Brainstormen voor een creatief merk concept

Blijf trouw aan jezelf

Fantastische campagnes met beloftes die je niet nakomt zijn niet echt duurzaam. Bovendien prikt je doelgroep snel door die marketingpraatjes heen. Het gaat niet om de looks, maar om de inhoud. Laat je bij die inhoud niet leiden door andere bedrijven in je markt. Wij helpen bedrijven met het vinden van hun authentieke verhaal.

Wij geloven dat een succesvolle merkstrategie bestaat uit twee onderdelen: Merk en Creatief concept. Het merk bestaat uit een positionering en merkidentiteit. Dit beschrijft wie je organisatie is, wat je uniek maakt en hoe je een positief verschil maakt in het leven van je klanten en medewerkers. Na het definiëren van je positionering en merkidentiteit maken we de stap naar het tweede onderdeel: het creatief concept. Wij vertalen jouw merkstrategie naar een helder merkverhaal. En dit verhaal vormt de basis van alle creatieve uitingen. Afhankelijk van de door jou gekozen doelgroep wordt gekozen voor een klantreis of een medewerkersreis. Dit handvat helpt ons om jouw merkverhaal op de juiste contactmomenten te communiceren, daar waar we de meeste impact kunnen maken.

Uitgelichte cases

Van rietdekkers naar een ijzersterk merk

Wat nou als je erachter komt dat je helemaal niet het imago hebt dat je graag wilt? Dan is er werk aan de winkel! Voor Hekstra ontwikkelden we een pakkende merkidentiteit die ervoor zorgde dat men wist wie Hekstra is, wat ze doen en waar ze voor staan.

Van de kapper in het dorp naar dé krullen­kapper van Friesland

Hoe val je op als kapper en zorg je dat klanten voor jou kiezen? Met zo’n 27.000 kappers in Nederland is dat een uitdaging. Veel mensen met krullen ervaren problemen met de verzorging ervan en het vinden van een kapper die daar verstand van heeft. Marleen van Salon de Boarn had die kennis en ervaring, maar niemand wist dat.

Ga voor vitaliteit met personal coaching

Een boutique gym waar je in een stijlvolle, hoogwaardige omgeving met persoonlijke begeleiding werkt aan de meest vitale versie van jezelf. Aan ons de uitdaging om een krachtige merkidentiteit te ontwikkelen en dit te vertalen naar een naam, logo, huisstijl en verschillende middelen.

Een greep uit onze klanten:

Ervaringen van onze klanten

Opgevallen heeft een kwalitatief imago onderzoek uitgevoerd, waarbij alle interne en externe stakeholders op een gedegen manier zijn betrokken. Met de resultaten en conclusies heeft Bibliotheek Drachten een stevig fundament voor strategische keuzes richting de toekomst!

Robin Zoutsma

Domeinspecialist Marketing & Communicatie Bibliotheek Drachten
06.12.2024
Geert Dozeman van ArboAnders

Geert Dozeman

Directeur ArboAnders

Opgevallen heeft kennis van zaken en is een fijne partij om mee samen te werken. Hjalmar en Klasine hebben It Fryske Gea geholpen met een heldere identiteit om alle medewerkers vanuit dezelfde waarden te laten handelen. Het geeft ons handvatten voor de toekomst.

Nynke Andree

Communicatieadviseur It Fryske Gea
26.11.2024
Bekijk alle klantverhalen

Veelgestelde vragen over merkstrategie

Ontdek de antwoorden op veelgestelde vragen over merkstrategie en begrijp hoe wij succesvolle merken creëren voor bedrijven en een positieve impact maken in een concurrerende markt.

Wat is jullie aanpak bij het ontwikkelen van een merkstrategie?

Een merkstrategie omvat positionering en merkidentiteit. We zullen de aangeleverde stukken lezen, beoordelen en vaststellen welke gegevens nog ontbreken. Om jullie merkstrategie te ontwikkelen, hebben we verschillende strategische sessies ontworpen. Binnen ons merkstrategie model organiseren wij identiteitssessies, die bestaan uit workshops, interviews en andere bijeenkomsten. Hierbij hanteren we een 360-graden benadering waarbij we zowel intern als extern informatie verzamelen. Afhankelijk van de grootte van jullie bedrijf bepalen we hoeveel sessies nodig zijn en wie er bij deze sessies betrokken wordt. Tijdens deze sessies onderzoeken we wat jullie als normaal beschouwen en wat anderen niet benadrukken, oftewel wat jullie onderscheidend vermogen is.

Hoe maken jullie de resultaten van een merkstrategie inzichtelijk?

Om de impact te meten, kunnen we je merkbekendheid meten, je klantloyaliteit meten aan de hand van NPS-metingen, je CLV-waarde meten, je medewerkerstevredenheid meten via eNPS, het aantal kandidaten op vacatures en/of je marktaandeel meten.

Hoe lang duurt het om een sterke merkstrategie te ontwikkelen?

Dit hangt af van het aantal sessies dat nodig is om tot een juiste merkstrategie voor jullie te komen. Houd rekening met een gemiddelde van twee maanden. Het doorvoeren van je merkstrategie is een continu proces. 

Hoeveel kost het om een merkstrategie te ontwikkelen?

Wij ontwikkelen altijd een positionering in combinatie met een merkidentiteit. De ontwikkeling hiervan is maatwerk. Om je een gevoel te geven wat de kosten kunnen zijn hebben wij twee uiteenlopende voorbeeld scenario’s uitgewerkt:

Project 1 – vanaf € 3500

Jullie organisatie bestaat uit 15 medewerkers. Je wilt groeien in klanten en hiervoor wil je een onderscheidende merkpositionering. Wij organiseren een sessie met een selectie van 5 medewerkers en ontwikkelen een positionering en merkidentiteit.

Project 2 – vanaf € 7500

Jullie zijn in de afgelopen jaren erg gegroeid en er is intern behoefte is aan een duidelijke stip op de horizon. Wij organiseren een sessie met het MT en directie, vier sessies met in totaal 20 medewerkers en interviewen 5 klanten of stakeholders.

Onze succesformule

Wij geloven dat een krachtige merkstrategie begint met luisteren. Vooraf duiken we dieper in wie jullie zijn, zodat we de kern van jullie vraag ontdekken. Succesvolle merkbeleving vraagt niet alleen om sterke ideeën, maar ook om draagvlak. Daarom betrekken we medewerkers actief in het hele proces; hun input maakt het merk écht eigen.

Bij Opgevallen maken we merken zichtbaar, voelbaar en herkenbaar. Wij creëren creatieve concepten en campagnes die perfect passen bij jouw unieke identiteit. En we nemen de volledige uitvoering graag op ons, zodat jullie alleen nog maar hoeven uit te kijken naar de nieuwe klanten en collega’s die zich zullen melden.

Benieuwd naar de mogelijk­heden?

Hjalmar helpt je graag verder. Een doordachte merkstrategie begint met een kennismaking. Vul het formulier in en Hjalmar neemt binnen één werkdag contact met je op.