Groeien in het aantal klanten door een sterke merkidentiteit
Potentiele klanten die écht kiezen voor de sfeer en identiteit van TIGE
Twee voetbalvrienden die tijdens de derde helft besloten samen een onderneming te starten, met ieder een eigen tak. De eerste bouwstenen van TIGE werd gelegd. Later voegden zich daar nog twee vrienden aan toe. Ieder met een eigen specialisatie die enigszins wel met elkaar overlappen, maar eigenlijk vooral bij elkaar passen omdat ze allemaal vrienden zijn. We stelden ze de vraag: Wie zijn jullie nou eigenlijk als het merk TIGE?
Je kon bij TIGE terecht voor financiële administratie en personeelsadministratie, advies en optimalisatie van HR-inkoop, advies en optimalisatie van HR-afdelingen (+ interim) en advies en optimalisatie van Sociaal domein. Je kunt het eigenlijk wel zien als vier aparte bedrijven onder één naam. Wanneer je de klanten van TIGE vroeg wat het bedrijf allemaal doet, kunnen ze alleen over het stukje vertellen waar zij zelf in geholpen worden. Ingewikkeld, he? Dat vonden de mannen van TIGE zelf eigenlijk ook. Dat moest anders. Wij gingen voor ze aan de slag om een positionering en merkidentiteit te ontwikkelen.
Wij concludeerden dat er geen concrete naamsbekendheid is over TIGE. Als alles mogelijk is, wat nou als we TIGE opsplitsen in twee aparte bedrijven? De administratietak onder de naam TIGE en de adviestak met een eigen naam, positionering en merkidentiteit? Dan moet je vooral durven te kiezen. En of de mannen durfden te kiezen! Ter plekke aan tafel werd TIGE opgesplitst in niet twee, maar vier aparte BV’s. De bedrijfsnamen? De schudden ze net zo vlot uit de mouw. Naast TIGE werden de bedrijven Snoad, Gaazje en DJOER uit de grond gestamd. We besloten om eerst de administratietak meer in de markt te zetten met een duidelijke richting, waardoor TIGE een sterk merk gaat worden. Want boekhouders? Daar heb je er honderden van.
TIGE is anders dan een standaard boekhouder. Ze passen simpelweg niet bij het saaie imago dat mensen bij een boekhouder hebben. De mannen van TIGE zijn nuchter en echte doorpakkers. Ze zijn serieus in hun werk, maar houden erg van een lolletje. Welke doelgroep daar het beste bij zou passen? Daar kunnen we kort maar krachtig over zijn. Ondernemers in de bouw- en technieksector natuurlijk! De keuze om specifiek te richten op ondernemers in de bouw en techniek, was er een die perfecte aansluit bij de identiteit en visie van TIGE. Bij TIGE weten ze namelijk dat je als ondernemer liever wil ondernemen. Het bijhouden van de administratie en het doen van aangiftes? Daar zijn de mannen van TIGE dan weer wel ondernemer voor geworden.
Je kunt je vast voorstellen dat deze drastische keuzes vroegen om een nieuwe website. Aan de slag dus met het in kaart brengen van de klantreis van TIGE. De doelgroep is erg visueel ingesteld. Hele lappen tekst lezen? Daar hebben ze helemaal geen zin in. Daarnaast wil de doelgroep weten waar ze aan toe zijn, dus ontwikkelden we drie vaste pakketten die makkelijk mee te schalen zijn. Maar het belangrijkste inzicht? De meeste ondernemers in de bouw en techniek maken de keuze voor een boekhouder op basis van hun gevoel. Het gevoel moet gewoon goed zijn. Dus flink wat foto’s, korte teksten en een lekkere no-nonsens tone of voice. De ingrediënten om de sfeer van TIGE over te brengen, namelijk informeel, nuchter en af en toe de randjes opzoeken.
Een lekker borreltje op zijn tijd? Daar zeggen de mannen van TIGE geen nee tegen. En die ondernemers in de bouw en techniek trouwens ook niet! Sterker nog, sommige samenwerkingen van TIGE ontstonden zelfs in de kroeg. Je voelt ‘m vast al aankomen, tijd om een eigen biertje te ontwikkelen! Het TIGE biertje zorgt ervoor dat ze opvallen, zich onderscheiden van andere boekhouders én er over TIGE gepraat wordt. Welke boekhouder heeft nu een eigen biertje? Daarnaast zegt het biertje al veel over de sfeer en persoonlijkheid van het bedrijf zonder dat mensen ook nog maar iets over TIGE hebben gelezen. Win-win-win, toch?
Hoe val je op als kapper en zorg je dat klanten voor jou kiezen? Met zo’n 27.000 kappers in Nederland is dat een uitdaging. Veel mensen met krullen ervaren problemen met de verzorging ervan en het vinden van een kapper die daar verstand van heeft. Marleen van Salon de Boarn had die kennis en ervaring, maar niemand wist dat.
Krijg jij ook een stoffig gevoel bij een notaris? Dat is verleden tijd bij Notariskantoor Mirjam Bos in Grou. We namen het notariskantoor onder de loep en kozen voor een nieuwe, unieke positionering en merkidentiteit, namelijk de kleurrijke notaris.
Wat nou als je erachter komt dat je helemaal niet het imago hebt dat je graag wilt? Dan is er werk aan de winkel! Voor Hekstra ontwikkelden we een pakkende merkidentiteit die ervoor zorgde dat men wist wie Hekstra is, wat ze doen en waar ze voor staan.
Een greep uit onze klanten:
Hjalmar helpt je graag verder. Vul onderstaand formulier in voor een vrijblijvend adviesgesprek en ik neem binnen één werkdag contact met je op.
Δ