Menu
Schildersvakopleiding Friesland

Dé vakopleiding voor 23 beroepen in de schilders­branche!

Wat hebben wij gedaan:
Videografie Fotografie Campagnes Social media

Onze behaalde resultaten:

  • Vier videoformats met in totaal 27 video's

  • Meer dan 7 miljoen impressies

  • Meer dan 900 nieuwe organische volgers op drie platforms

Meer over De Schilders­vakopleiding

Schildersvakopleiding Friesland is één van de 26 locaties in Nederland waar je de vakopleiding tot allround schilder kunt volgen. De vakopleiding is geïntegreerd met Firda, het ROC met verschillende locaties verspreid over Friesland en daarbuiten. De Schildersvakopleiding is de verbindende factor tussen de mbo-opleiding en de schildersbedrijven. De leerlingen volgen de opleiding bij Firda, en kunnen direct aan het werk bij een van de schildersbedrijven die aangesloten zijn bij de Schildersvakopleiding Friesland.

Op zoek naar de nieuwe lichting vakschilders

De Schildersvakopleiding Friesland is op zoek naar een stabiele instroom van nieuwe leerlingen. De vraag voor vakmensen is groot, en is de afgelopen jaren alleen maar gestegen. Juist daarom zijn vakopleidingen zoals de Schildersvakopleiding belangrijk om te behouden in het Nederlandse onderwijs.

De primaire doelgroep die de Schildersvakopleiding Friesland wil bereiken, zijn jongeren op de middelbare school. Zij zitten veelal in het derde en vierde jaar van het vmbo, hebben gekozen voor de richting BWI en stromen na hun examens waarschijnlijk door naar een passende vakopleiding binnen hun gekozen richting. In het derde jaar kiezen ze al een richting, waarna ze in het vierde jaar zich hier verder in specialiseren.

De Schildersvakopleiding Friesland wil zichtbaar worden middelbare scholieren die op het vmbo zitten en doorstromen naar een BBL of BOL-opleiding op het mbo. Om dit te bereiken, hebben we content ontwikkeld voor relevante sociale mediakanalen. Dit hebben we geplaatst op TikTok, Instagram en Facebook. Daarnaast hebben we de verschillende video’s ook ingezet als advertentiemateriaal en hebben we geadverteerd op Instagram en Snapchat.

Wie is de doelgroep?

Het belangrijkste was dat de formats die we ontwikkelden aan zouden sluiten bij de doelgroep – de jongeren op het vmbo. Daarom hebben we gekeken naar bestaande formats die veel gebruikt worden en die goed werken. Dit hebben we meegenomen als inspiratie voor de ontwikkelingen van de formats voor Schildersvakopleiding Friesland.

Naast de primaire doelgroep – de jongeren – signaleerden we nog een tweede doelgroep: de ouders en/of verzorgers van de jongeren. Want zeg nou zelf, vaak zijn de ouders meer bezig met de vervolgopleiding dan hun kinderen. Zij zijn vooral op zoek naar informatie. Daarom hebben we ook een format ontwikkeld dat gericht is op deze secundaire doelgroep.

De kijker bepaalt wie er wint

We ontwikkelden in totaal vier formats. Challenges, leerling reportages, Tips & tricks en wist je datjes. De challenges richtten zich primair op de belevingswereld van de jongeren. We prikkelen ze met simpele video’s die opvallen en de kijker uitnodigen om de jury te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een quiz waar je als kijker leert hoeveel je zelf al weet over het schildersvak, of een wedstrijdje behangen waar je als kijker moet kiezen tussen de leerling die het snel doet en de leerling die het netjes doet. Ga je voor kwaliteit, of kwantiteit? De challenge video’s kenmerken zich door het feit dat er geen jury-element in zit. Alleen de kijker bepaalt wie er ‘wint’.

De leerling reportages richtten zich op het doel om te informeren. De reportages zijn zo ontwikkeld dat het voelt alsof jij als kijker een dagje meeloopt met een leerling van de Schildersvakopleiding Friesland. Er worden tijdens het werken een paar vragen gesteld, net alsof je samen op de steiger staat en onder het werk gezellig wat met elkaar praat. De video’s geven een laagdrempelige kijk in de wereld van een vakschilder, en laten tegelijkertijd zien hoe mooi, uitdagend, zelfstandig of veelzijdig het werk van een schilder is.

Vergeet de ouders & verzorgers niet!

Als laatste hebben we twee aanvullende formats ontwikkeld: de tips & tricks en wist je datjes. Deze video’s zijn niet specifiek op de leerlingen of ouders en/of verzorgers gericht, maar zijn ontwikkeld voor de naamsbekendheid van de Schildersvakopleiding Friesland. De opleiding heeft veel vakkennis in huis. Die kennis is het waard om gedeeld te worden, ook met mensen die de vakopleiding niet volgen. Daar zijn deze formats voor. Het zijn hands-on tips en weetjes die iedere huis-, tuin- en keukenschilder een beetje helpt.

De vakopleiding is op de kaart gezet

We hebben in totaal acht challenges, vier leerling reportages, acht tips & tricks video’s en zeven wist je datjes geproduceerd. We hebben het hele productieproces opgepakt: van concept tot plaatsing. In totaal hebben we 27 video’s op vier sociale mediaplatforms geplaatst: Facebook, Instagram, TikTok en Snapchat. In totaal hebben we meer dan 1.7 miljoen unieke accounts bereikt met alle video’s, en zijn alle video’s in totaal 7,9 miljoen keer bekeken.

Wij willen onze toekomstige leerlingen aanspreken. En dat zijn jongens en meisjes van een jaar of 16/17. En in die leeftijdscategorie zit ik zelf niet meer, dus ik had iemand nodig die die taal wel spreekt. Zo ben ik bij Opgevallen gekomen. Ik heb met jullie een plezierige samenwerking en het heeft zeker effect. Jullie hebben een enthousiast jong team met creatieve ideeën.

Paul Alstein

Directeur - Schildersvakopleiding Friesland

Bekijk meer cases

Op ‘safari’ in Tanzania

De klantreis van een 'once-in-a-lifetime-experience' in kaart brengen bracht ons écht in Tanzania. Nu we weten hoe het is om zo'n droomreis te maken, kunnen we dat ook goed overbrengen naar de potentiële doelgroep.

De kleurrijke notaris

Krijg jij ook een stoffig gevoel bij een notaris? Dat is verleden tijd bij Notariskantoor Mirjam Bos in Grou. We namen het notariskantoor onder de loep en kozen voor een nieuwe, unieke positionering en merkidentiteit, namelijk de kleurrijke notaris.

Ga voor vitaliteit met personal coaching

Een boutique gym waar je in een stijlvolle, hoogwaardige omgeving met persoonlijke begeleiding werkt aan de meest vitale versie van jezelf. Aan ons de uitdaging om een krachtige merkidentiteit te ontwikkelen en dit te vertalen naar een naam, logo, huisstijl en verschillende middelen.

Een greep uit onze klanten:

Benieuwd naar de mogelijk­heden?

Hjalmar helpt je graag verder. Vul onderstaand formulier in voor een vrijblijvend adviesgesprek en ik neem binnen één werkdag contact met je op.